Holland’s Got Talent…for making TV shows

Zoals ik al eerder heb laten doorschemeren, ik ben geen groot liefhebber van tv-talentenjachten. Niet om naar te kijken en al helemaal niet om aan mee te doen. Maar als de gelegenheid zich opeens toch voordoet, ben ik dan nog steeds zo principieel?

De Drijvende Diva was van de zomer gevraagd om mee te doen aan Holland’s Got Talent. Mijn eerste reactie – en ook die van Victorine – was: ‘bedankt, maar toch liever niet’. De vriendelijke talentscout hield echter vol, hij wilde weten onder welke voorwaarden we wél mee zouden willen doen. De Diva kon namelijk drijvend auditie doen, buiten op het water. Al met al kregen we de indruk dat ze er veel voor over hadden om de act in HGT te krijgen. De aanvankelijke scepsis begon wat weg te ebben: misschien moeten we onze vooroordelen eens opzijzetten en zelf meemaken hoe het bij zo’n programma werkt? Want twee miljoen kijkers per uitzending, dat is toch niet niks…

Maar De Drijvende Diva is en blijft een diva, met veel noten op haar zang. We wilden harde afspraken maken over wat wel en niet in beeld zou komen en er leek ruimte te zijn voor onderhandelingen. Helaas zijn we er toch niet uitgekomen. HGT stelt namelijk óók voorwaarden, en die zijn zo samengesteld dat het programma in feite eigenaar wordt van jouw act en meeprofiteert van je eventuele succes. Om een voorbeeld te noemen: als we zouden tekenen voor deelname, dragen we onze auteursrechten – dus recht op het concept van de paraplujurk – definitief over aan de producent. Dit betekent dat HGT voortaan zeggenschap zou krijgen over al onze optredens, en daar ook geld van ons voor zou krijgen!

Ik begrijp dat een producent de vrijheid moet hebben om zijn programma te maken zoals hij dat wil, en daarbij geen rekening kan houden met situaties van individuele deelnemers. Maar op deze manier is het echt niet aantrekkelijk voor professionele acts die al een carrière hebben om mee te doen. Met mijn mening over tv-talentenjachten ben ik dus weer terug bij af. Ik weet nu zeker: deze programma’s gaan in eerste instantie helemaal niet om de zoektocht naar nieuw talent. Waar gaat het wel over? Goeie televisie maken, kijkcijfers scoren, cashen via sms-diensten. De talentenjacht is alleen maar het format. Al jaren een ongeëvenaard succes, en heel slim bedacht.

Share This Story, Choose Your Platform!

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.